miercuri, 11 martie 2015

Estetica inesteticului

Sa intelegem si sa exersam fotografia suprarealista, simbolica, abstracta si instinctiva.

Tind sa cred ca cu cat mai putin suntem expusi ”regulilor”, cu atat avem mai multe sanse sa obtinem o expresie originala a unui talent. Mai mult, fotografiile extraordinare imbina forma si continutul intr-un mod pe care regulile generale nu il pot explica.

OBIECTIVE
Cum surprindem elementele surpriza si juxtapunerile neasteptate pentru a rezolva contradictia dintre vis si realitate.

Cum reprezentam adevaruri absolute care nu pot fi descrise decat indirect, intr-un mod metaforic sau prin sugestie.

Cum obtinem suspendarea realitatii prin evitarea descrierii concrete a lucrurilor din lumea vizibila.

MANIFEST
Regulile de compozitie nu au nici cea mai mica valoare pentru artistul-fotograf. Creatia lui este rezultatul talentului sau, a inteligentei sale si a muncii sustinute. Acestea il conduc la un numar de solutii.

Criticii si profesorii ”studiaza” apoi aceste solutii si le compara (intr-o maniera procustiana) cu o serie de parametri artificiali. Criticii folosesc acesti parametri pentru a-si justifica alegerile (de multe ori gresite) si profesorii pentru a-si impune punctele de vedere asupra elevilor, fara a da posibilitatea talentului sa se manifeste liber si prinzandu-i in chingile ”creativitatii de masa / creativitatii pentru mese”. “Hey teacher, leave us kids alone!”.

photo by Michail Moscholios
Nimeni nu ne poate invata cum sa simtim. Doar sa ne inspire si sa ne ghideze. Adevarata invatare poate veni doar prin studierea marilor artisti si prin auto-descoperire. Cu mult exercitiu, invatam prin propriile noastre fotografii. Doar fotografiile noastre ne pot defini. Si oricum marii artisti distrug in creatiilor lor munca profesorilor.

O fotografie artistica nu comunica cu masele, ci la un nivel individual (ochiul privitorului). Nu va luptati sa creati fotografii bune in mod constant, s-ar putea sa o ratati exact pe cea care justifica existenta tuturor celorlalte. De ce v-ati gandi la o fotografie doar ca parte a unui proiect tematic? Cat de ciudat suna asta pentru orice alta forma de arta! Creatiile artistice deosebite sunt singulare si se sustin prin ele insele.

Cei care avanseaza in demersul artistic, ajung sa traiasca paradoxul de a-si vedea numarul fanilor scazand. Asta se intampla pentru ca activitatea lor artistica devine mai complexa, mai dificila, mai bogata, mai plina de semnificatii. Faptul ca cei care ii urmareau raman in urma nu ar trebui sa-i descurajeze. Dimpotriva, este un semn foarte bun.

Cand participati la concursuri foto, aveti in vedere faptul ca a participa sau a castiga premii nu aduce nici o plus valoare artei voastre. Castigatorul crede gresit ca este un artist bun, cel care pierde crede gresit ca este unul slab. Cei din jurii cred in mod gresit ca sunt persoane importante iar publicul crede gresit ca i-a ales pe cei mai buni si ca a inteles demersurile lor artistice.
A face arta ar trebui sa fie o nevoie interioara si ar trebui sa ramana asa.

DISCUTII
Imagini ale suferintei si durerii
Valoarea artisitica extrema a unei imagini
Ce face o imagine buna sau ce o poate strica?
Stapanirea abstractizarii!
Reteta “fast food” (trucuri ieftine)
Ce motiveaza un fotograf
Aluzia incertitudinii
Imaginile regizate
Starea hiper-reala
Confruntarea
Crop intr-o imagine?
Geometria remarcabila
Momentul care suspenda realitatea
Nerespectarea regulilor (secretul murdar)
Arta – combinatii intotdeauna diferite ale acelorasi elemente
Unghiul
Cele 4 colturi
Obiecte ciudate, fara legatura
Marele joc de noroc
Obsesie si melancolie
Libertatea de a te contrazice
… si multe altele

Michail Moscholios

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu