Motto:
"Trăim
într-o atmosferă de rușine.
Ne este rușine de tot ceea ce
este real despre noi; suntem rușinați de noi, de rudele
noastre, de veniturile noastre, de accentele noastre, de opiniile noastre, de
experiențele noastre - exact așa cum suntem rușinați de trupurile
noastre goale" - G.B. Shaw
Una dintre
cele mai mari manipulări din istoria omenirii - instaurarea rușinii față de nuditate - a fost indusă special pentru a putea controla
oamenii. Omul rușinos și rușinat este vulnerabil și, deci, ușor
de stăpânit și manipulat
psihologic.
Atât de înrădăcinată
a ajuns să fie această rușine în mintea oamenilor - transmisă "genetic" din generație în generație - încât este tragicomic de observat că infractorilor și criminalilor nu le este rușine să apeleze răul adevărat, dar le este rușine să comită un rău fals - adică
nuditatea. Oricine simte o jenă - mai
mare sau mai mică - să se expună gol.
În volumul său
"Trupuri de femei, priviri de bărbați - Sociologia sânilor goi" (Humanitas, 2009), sociologul
francez Jean-Claude Kaufmann scrie: "În fiecare societate, anumite părți ale corpului bărbaților și
femeilor au putut fi expuse, uneori cu generozitate, inclusiv părțile cele mai intime, alteori cu mai multă
zgârcenie. De la o societate la alta: rareori coincideau, rareori se prezentau
la fel și rareori erau
justificate în chip asemănător. Semnificația modului de a privi nuditatea s-a schimbat, la rândul ei, mult:
abia la sfârșitul Evului Mediu
nuditatea feminină începe să se identifice cu dorința, iar vederea nudului capătă conotația erotică pe care o cunoaștem azi (Bologne, 1986)".
Apare clar că
cenzura asupra nudității
a derivat din cenzura și
mai mare asupra sexualității. Nici o altă funcțiune fundamentală a ființei umane nu a fost mai alterată, pervertită, manipulată, cenzurată
și condamnată decât
sexualitatea.
Așadar, nuditatea trebuie cenzurată pentru că
ea duce automat la sexualitate. Când s-a inventat "fructul oprit", plăcerea
a devenit și ea vinovată. Și cum motorul principal al vieții umane este continua căutare a plăcerii -
tot ce facem și sub orice formă, zi
de zi, este o continuă căutare a unei stări de bine - atunci soluția a fost simplă: legiferează-i omului plăcerea
într-un anumit fel, pentru a-l controla și a-l face să performeze într-un anumit scop impus de tine,
legiuitorul-cenzor. Asta a dus și la reglementarea intimității, în sensul că ea nu a mai fost lăsată la latitudinea suverană a
individului - în primul rând, trebuie să-mi ascund nuditatea pentru că este rușinoasă, ilegală, imorală și păcătoasă, nu pentru că eu simt că nu vreau
să mă expun din alte motive.
Cenzura s-a
extins, de-a lungul timpului, la toate formele de exprimare a imaginii nudității și sexualității umane - de la spațiul privat și până la cel al creației artistice.
Ca și în cazul prohibiției la alcool - care a avut fix efectele inverse (și mai multă corupție, alcoolism, crime, bani negri, promiscuitate și moarte) - cenzura nudității a dus la pornografie. Este absurd și tragi-comic cum azi este absolut în regulă
să vezi în spațiul public crime,
atrocități, mizerie,
degradare, ipocrizie, dar este imoral și păcătos să vezi un trup uman gol sau doi oameni care fac
dragoste. Se poate observa lesne că sute de ani de cenzură a nudității nu au produs un om mai "moral",
ci doar un om mai alienat - nevoit să se ascundă și să mintă, să trăiască duplicitar și în angoasă, să apeleze la ipocrizie
și să fure ceva
interzis nefiresc și
nedrept.
Și pentru că această cenzură se întemeiază pe o deturnare grosolană
a simbolismului trupului uman gol, natural și firesc - dispariția ei nu ar conduce în nici un caz la popularea spațiilor publice cu oameni care umblă goi sau
care fac sex. Dar ne-ar scăpa de toată gama de reacții stupide pe care 90% dintre oameni le au la vederea unui trup
gol, fie el pe o plajă sau într-o lucrare de artă. Și ne-ar vindeca de vulnerabilitatea rușinii și
de falsul sentiment de vină. Și ne-ar elibera.
Cenzura
puritană, justificată ideologic de morala religioasă, a stigmatizat imaginea omului gol, pentru a transforma
nuditatea într-un tabu. Astfel, nudul a căpătat, în mod fals și nefiresc, o putere simbolică de
reprezentare negativă.
Sensul și valoarea nudității umane au fost deturnate prin manipulare tocmai pentru a putea
fi blamate și demonizate.
Pe de altă
parte, în relație complementară
directă cu interzicerea nudității, veșmintele
au căpătat și ele o funcțiune în plus - față de cea inițială strict utilitară și apoi, ulterior, de funcțiunile estetică și comunicațională
- aceea de instrument de cenzură necesar pentru interzicerea nudității. Adică, azi ne îmbrăcăm mai ales și pentru că (ne) este rușine să nu fim văzuți goi.
Nuditatea umană
este reală, naturală, firească și inocentă. Doar vulgaritatea din mintea cenzorilor a
transformat-o în tabu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu